Antoon Coolenlaan 1, 5644 RX Eindhoven, Nederland
TEL 0031 40 238 11 53

Work with us

de Tongelreep

Do you want to join our team?

Do you have passion for swimming, sports, innovation or science? See below our vacancies and internship positions. 

 

Do you want to gain practical experience?

  INTERNSHIPS AT INNOSPORTLAB DE TONGELREEP

Do you want to make a differene during your internship and add something to elite swimming? InnoSportLab de Tongelreep is continuously looking for new ambitious talents who want to deliver a top performance during their internship! We offer a unique internship in a top sports environment. In addition to your own research, you participate in the daily activities of InnoSportLad de Tongelreep, preparing and performing measurements and tests, developing analyses and solving swimming-related issues. Maybe you can also help with competition analyses for the Dutch team during Swimcups, the most important swimming competitions in the Netherlands. 

We ask:

  • A proactive working attitude
  • Commitment and effort
  • Flexibility
  • Independence

Er gebeurt veel in InnoSportLab de Tongelreep en we willen hier ook de buitenwereld van op de hoogte houden. Met een (vaak internationaal) team maken we foto’s en video’s voor onze (online) communicatiekanalen. We zijn op zoek naar iemand die het leuk vindt om wat diepgaandere artikelen te schrijven voor bijvoorbeeld onze website en in de toekomst mogelijk ook een nieuwsbrief. Interesse? Stuur dan motivatie en cv naar c.vanderheijden@fieldlabswimming.com 

Opdracht: Observeren zwemlessen in Nederland 

Wil je onderzoek doen naar hoe je jonge kinderen het beste kunnen leren zwemmen? ISLT heeft dan de perfecte stageplek voor jou!Wij zijn op zoek naar 2 studenten die zwemlessen willen gaan observeren door heel Nederland. Met behulp van een reeds ontwikkeld observatie instrument ga je de methodieken en didactieken die tijdens de zwemles worden gebruikt in kaart brengen. Hierbij help je mee aan het optimaliseren van de zwemles waarbij het doel is inzicht te krijgen in de meest effectieve leer-, trainings- en lesmethoden voor jonge kinderen om zwemvaardigheden en plezier in zwemmen te verwerven. Aanleiding voor het onderzoek is het idee dat kinderen die met plezier naar zwemles gaan, daarna vaker blijven zwemmen. Met de overtuiging dat plezier de kwaliteit van de zwemles niet in de weg hoeft te staan.

Opdracht: Implementatie beweegbanen en vergroten zuivere beweegtijd tijdens zwemles

Uit eerder onderzoek is gebleken dat kinderen vaak een groot deel van de zwemles niet aan het zwemmen zijn maar bijvoorbeeld staan te wachten. Een mogelijke manier om kinderen meer tijd in de zwemles bezig te laten zijn met bewegen zijn beweegbanen.  Een uitgezet parcours waar kinderen allerlei opdrachten moeten doen en hindernissen moeten overwinnen. Het idee is dat de kinderen dan zonder al teveel instructietijd spelenderwijs leren.  De student analyseert bestaande ontwerpen van beweegbanen, past deze indien nodig aan en implementeert de beweegbanen in de zwemlessen. Tijdens het gehele proces onderhoudt de student contact met de lesgever en stuurt het proces waar mogelijk bij. Passende opleidingen zouden onder andere zijn: Sportkunde, ALO, Sport en Bewegen. 

Opdracht: Verbeteren doorstroom naar de zwemles

Jaarlijks starten er ongeveer 190.000 kinderen met zwemles. Slechts een klein deel van deze kinderen stroomt na de zwemles door naar een zwemvereniging. Onze missie is om deze doorstroom te verbeteren. Jij gaat op zoek naar de achterliggende redenen, ontwerpt interventies, voert deze uit en meet de effecten hiervan. Weet jij kinderen te enthousiasmeren voor de zwemsport?

Opdracht: Het meten van en verhogen van plezier tijdens de zwemles

Een student bewegingswetenschappen heeft onlangs voor ons een studie gedaan naar het meten van plezier in de zwemles. Hieruit zijn aanbevelingen gekomen die we direct kunnen toepassen in de praktijk. De student vertaalt de wetenschappelijke aanbevelingen naar een praktische context, bedenkt een proces om te starten met het meten van plezier tijdens de zwemles en verzameld data. De student analyseert het proces en de resultaten, stelt het proces bij en probeert door middel van de resultaten aanbevelingen te doen om het plezier in de zwemles te verhogen. Passende opleidingen zouden onder andere zijn: Biometrie, Bewegingstechnologie en Sportkunde.

Interesse voor één van deze opdrachten? Reageer dan snel per mail naar  c.vanderheijden@fieldlabswimming.com en wie weet kom jij ons team 

Wij zijn op zoek naar stagiaires voor deze opdrachten gedurende heel 2022-2023 en staan open
different academic years/directions and internship periods.

OBSERVEREN ZWEMLESSEN IN NEDERLAND

Wil jij onderzoek doen naar hoe jonge kinderen het beste kunnen leren zwemmen? Dan hebben wij de perfecte stage opdracht voor jou! Wij zijn op zoek naar 2 studenten die zwemlessen willen gaan observeren door heel Nederland. Met behulp van een reeds ontwikkeld observatie instrument ga je de methodieken en didactieken die tijdens de zwemles worden gebruikt in kaart brengen. Hierbij help je mee aan het optimaliseren van de zwemles waarbij het doel is inzicht te krijgen in de meest effectieve leer-, trainings- en lesmethoden voor jonge kinderen om zwemvaardigheden en plezier in zwemmen te verwerven. Aanleiding voor het onderzoek is het idee dat kinderen die met plezier naar zwemles gaan, daarna vaker blijven zwemmen. Met de overtuiging dat plezier de kwaliteit van de zwemles niet in de weg hoeft te staan.

Belangrijke eigenschappen

  • Independence
  • Nauwkeurig werken


SKILLS

Skills are an important part of a swimming competition. A good start, turning point, finish or underwater phase can be the difference between winning or losing! At InnoSportLab de Tongelreep we always have questions about how these skills can best be performed. With a camera system, starting block and turning plate with force platform we have excellent measuring facilities for this. An example of a question to which we try to find an answer: what is the difference in force signal between good and less good starts and turning points? We have suitable questions and assignments for both work placements and graduation internships.

Important skills:

  • Matlab
  • Biomechanica
SWIMMING TECHNIQUE

Het grootste deel van een zwemwedstrijd bestaat uit het aan de oppervlakte zwemmen. Bij het InnoSportLab de Tongelreep hebben we ons tot op ongeveer een jaar geleden hoofdzakelijk gericht op de skills, maar met de komst van ons unieke 3D videosysteem in het trainingsbad hebben we nu ook de faciliteiten om onderzoek te doen naar de zwemslag. Uit de video analyse kunnen we het slagpatroon in 3 richtingen bepalen en in beeld brengen. Hoe ziet de ideale zwemslag eruit? Wat is de variatie in een zwemslag binnen personen in verschillende condities? Wil jij één van de eerste onderzoekers zijn die wereldwijd met dit systeem aan de slag gaat en helpen om de techniek van de Nederlandse topzwemmers nóg beter te maken? Neem dan contact met ons op!

TALENT RECOGNITION AND DEVELOPMENT

In order to be successful in international swimming in the long term, it is extra important for our small country to be able to recognise talent in time and to develop it in the best possible way so that they can reach the top. For this we would like to know what distinguishes a talent from a less talented swimmer. Would you like to do research during your (graduation) internship into talent determining factors in swimming? Or do you find it interesting to investigate how we should support these talents? Then contact us quickly!

Important skills:

  • Statistics 
HET METEN VAN PLEZIER TIJDENS DE ZWEMLES

Een student bewegingswetenschappen heeft onlangs voor ons een studie gedaan naar het meten van plezier in de zwemles. Hieruit zijn aanbevelingen gekomen die we direct kunnen toepassen in de praktijk. De student vertaalt de wetenschappelijke aanbevelingen naar een praktische context, bedenkt een proces om te starten met het meten van plezier tijdens de zwemles en verzameld data. De student analyseert het proces en de resultaten, stelt het proces bij en probeert door middel van de resultaten aanbevelingen te doen om het plezier in de zwemles te verhogen. Passende opleidingen zouden onder andere zijn: Biometrie, Bewegingstechnologie en Sportkunde.

  

Contact us by sending an email to c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

Assignment: Implementing technology in the swimming lessons.

Are you a 3rd or 4th year student of electrical engineering or movement technology and would you like to be in a
an innovative swimming environment and develop your knowledge about sensors and bluestone and
apply it in practice? Are you interested and motivated to take up a challenge in
the functioning of technology in water to make children move more? Then
we are looking for you!

How cool is that? Children playing games with LED hoses and interactive tiles on the bottom during swimming lessons.

We are looking for trainees who, as of January 2021, will be able to work with this in an independent manner.
Do you recognise yourself in the above? Then react quickly and before you know it you are working
in the most technological and scientific swimming pool in the world!

Contact us by sending an email to c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

Assignment: Programming game forms or building an app for the swimming lessons of the future

Do you like to tinker with arduino's, lights and sensors and do you want to use your knowledge and
passion to develop a super cool new product for swimming lessons? Or are you
a real programmer and you'd rather keep it with building an application or the
writing a piece of software to make these swimming lessons more fun? Then react now!
Wij zijn op zoek naar stagiaires voor deze opdrachten gedurende heel 2022-2023 en staan open
different academic years/directions and internship periods.

Contact us by sending an email to c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

Assignment: To draw up a financial plan for the implementation of technological innovations that
can be used, among other things, for swimming lessons

It's all very nice to have such a product for swimming lessons, but how do we make it financially
achievable in the longer term? Who is going to pay for this and how can we reach these people?
Are these questions you would like to answer by working out marketingplan
for implementing our innovative products for swimming lessons
or our test environment? Let us know, and before you know it, you will be working with us.
In the largest swimming stadium in the Netherlands!

ONLINE PROFILERING INNOSPORTLAB DE TONGELREEP

At InnoSportLab de Tongelreep we work together with important parties such as the KNZB, major swimwear brands. Start ups in the swimming sport also find their way better and better to De Tongelreep. We are convinced that the unique facilities we have to offer are still insufficiently known within our potential target group of customers. Our target group includes swimming pools and instructors, swimming associations and federations, swimmers and manufacturers of training aids. Would you like to increase our brand awareness, increase our online findability or boost our social media channels? Then apply quickly!

SWIMMING LESSONS OF THE FUTURE

Almost all children in the Netherlands take swimming lessons, only very few of these children eventually choose swimming as a competitive sport. Pretty crazy, isn't it? To change this, together with other parties we are developing fun, modern and interactive tools for swimming lessons. But are swimming class providers really waiting for this? And do they have the budget to invest extra in these tools? In this internship assignment you will make a business plan for one or more of the products we are currently developing.

Contact us by sending an email to c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

After a start and a turning point you are allowed to swim under water for 15 metres during a swimming competition. Swimmers then use the dolphin kick technique, also called butterfly stroke. At InnoSportLab de Tongelreep we use our camera system, drag system and bubble system to research the best technique for the butterfly kick technique for both back swimmers and breast crawl swimmers. Do you find biomechanics and flow theory interesting and do you like to do measurements and research with people? Then contact us quickly!

Skills: fluid science and biomechanics

Contact us by sending an email to c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

en_GBEnglish