Antoon Coolenlaan 1, 5644 RX Eindhoven, Nederland

Work with us

WERKEN BIJ INNOSPORTLAB DE TONGELREEP – VACATURES

Er zijn momenteel geen openstaande vacatures bij InnoSportLab de Tongelreep

WIL JIJ ERVARING OPDOEN IN DE PRAKTIJK?

 STAGE LOPEN BIJ INNOSPORTLAB DE TONGELREEP

Wil jij tijdens jouw stage écht een verschil maken en iets toevoegen aan de topzwemsport? InnoSportLab de Tongelreep is op zoek naar nieuwe ambitieuze talenten die tijdens hun stage een topprestatie willen leveren! Wij bieden een unieke stage in een topsportomgeving. Naast je eigen onderzoek neem je deel aan de dagelijkse werkzaamheden van het InnoSportLab: het voorbereiden en uitvoeren van metingen, het uitwerken van analyses en het oplossen van zwemgerelateerde vraagstukken. Misschien mag je ook wel helpen met wedstrijdanalyses voor het Nederlands team tijdens Swimcups, de belangrijkste zwemwedstrijden in Nederland. 

Wij vragen:

  • Een proactieve werkhouding
  • Commitment en inzet
  • Flexibiliteit
  • Zelfstandigheid

Er gebeurt veel in InnoSportLab de Tongelreep en we willen hier ook de buitenwereld van op de hoogte houden. Met een (vaak internationaal) team maken we foto’s en video’s voor onze (online) communicatiekanalen. We zijn op zoek naar iemand die het leuk vindt om wat diepgaandere artikelen te schrijven voor bijvoorbeeld onze website en in de toekomst mogelijk ook een nieuwsbrief. Interesse? Stuur dan motivatie en cv naar c.vanderheijden@fieldlabswimming.com 

Opdracht: Observeren zwemlessen in Nederland 

 

Wil je onderzoek doen naar hoe je jonge kinderen het beste kunnen leren zwemmen? ISLT heeft dan de perfecte stageplek voor jou!Wij zijn op zoek naar 2 studenten die zwemlessen willen gaan observeren door heel Nederland. Met behulp van een reeds ontwikkeld observatie instrument ga je de methodieken en didactieken die tijdens de zwemles worden gebruikt in kaart brengen. Hierbij help je mee aan het optimaliseren van de zwemles waarbij het doel is inzicht te krijgen in de meest effectieve leer-, trainings- en lesmethoden voor jonge kinderen om zwemvaardigheden en plezier in zwemmen te verwerven. Aanleiding voor het onderzoek is het idee dat kinderen die met plezier naar zwemles gaan, daarna vaker blijven zwemmen. Met de overtuiging dat plezier de kwaliteit van de zwemles niet in de weg hoeft te staan.

Opdracht: Implementatie beweegbanen en vergroten zuivere beweegtijd tijdens zwemles

Uit eerder onderzoek is gebleken dat kinderen vaak een groot deel van de zwemles niet aan het zwemmen zijn maar bijvoorbeeld staan te wachten. Een mogelijke manier om kinderen meer tijd in de zwemles bezig te laten zijn met bewegen zijn beweegbanen.  Een uitgezet parcours waar kinderen allerlei opdrachten moeten doen en hindernissen moeten overwinnen. Het idee is dat de kinderen dan zonder al teveel instructietijd spelenderwijs leren.  De student analyseert bestaande ontwerpen van beweegbanen, past deze indien nodig aan en implementeert de beweegbanen in de zwemlessen. Tijdens het gehele proces onderhoudt de student contact met de lesgever en stuurt het proces waar mogelijk bij. Passende opleidingen zouden onder andere zijn: Sportkunde, ALO, Sport en Bewegen. 

 

Opdracht: Verbeteren doorstroom naar de zwemles

Jaarlijks starten er ongeveer 190.000 kinderen met zwemles. Slechts een klein deel van deze kinderen stroomt na de zwemles door naar een zwemvereniging. Onze missie is om deze doorstroom te verbeteren. Jij gaat op zoek naar de achterliggende redenen, ontwerpt interventies, voert deze uit en meet de effecten hiervan. Weet jij kinderen te enthousiasmeren voor de zwemsport?

 

Opdracht: Het meten van en verhogen van plezier tijdens de zwemles

Een student bewegingswetenschappen heeft onlangs voor ons een studie gedaan naar het meten van plezier in de zwemles. Hieruit zijn aanbevelingen gekomen die we direct kunnen toepassen in de praktijk. De student vertaalt de wetenschappelijke aanbevelingen naar een praktische context, bedenkt een proces om te starten met het meten van plezier tijdens de zwemles en verzameld data. De student analyseert het proces en de resultaten, stelt het proces bij en probeert door middel van de resultaten aanbevelingen te doen om het plezier in de zwemles te verhogen. Passende opleidingen zouden onder andere zijn: Biometrie, Bewegingstechnologie en Sportkunde.

Interesse voor één van deze opdrachten? Reageer dan snel per mail naar  c.vanderheijden@fieldlabswimming.com en wie weet kom jij ons team versterken.

 

Wij zijn op zoek naar stagiaires voor deze opdrachten gedurende heel 2022-2023 en staan open
voor verschillende leerjaren/ richtingen en stageperiodes.

OBSERVEREN ZWEMLESSEN IN NEDERLAND

Wil jij onderzoek doen naar hoe jonge kinderen het beste kunnen leren zwemmen? Dan hebben wij de perfecte stage opdracht voor jou! Wij zijn op zoek naar 2 studenten die zwemlessen willen gaan observeren door heel Nederland. Met behulp van een reeds ontwikkeld observatie instrument ga je de methodieken en didactieken die tijdens de zwemles worden gebruikt in kaart brengen. Hierbij help je mee aan het optimaliseren van de zwemles waarbij het doel is inzicht te krijgen in de meest effectieve leer-, trainings- en lesmethoden voor jonge kinderen om zwemvaardigheden en plezier in zwemmen te verwerven. Aanleiding voor het onderzoek is het idee dat kinderen die met plezier naar zwemles gaan, daarna vaker blijven zwemmen. Met de overtuiging dat plezier de kwaliteit van de zwemles niet in de weg hoeft te staan.

Belangrijke eigenschappen

  • Zelfstandigheid
  • Nauwkeurig werken

 

SKILLS

Skills zijn een belangrijk onderdeel van een zwemwedstrijd. Een goede start, keerpunt, finish of onderwaterfase kan het verschil zijn tussen winnen of verliezen! Bij InnoSportLab de Tongelreep hebben we altijd vragen over hoe deze skills het beste uitgevoerd kunnen worden. Met een camerasysteem, startblok en keerplaat met krachtenplatform hebben wij uitstekende meetfaciliteiten hiervoor. Een voorbeeld van een vraag waar we antwoord op proberen te vinden: wat is het verschil in krachtsignaal tussen goede en minder goede starts en keerpunten? We hebben passende vragen en opdrachten voor zowel meeloopstages als afstudeerstages.

Belangrijke vaardigheden:

  • Matlab
  • Biomechanica
ZWEMTECHNIEK

Het grootste deel van een zwemwedstrijd bestaat uit het aan de oppervlakte zwemmen. Bij het InnoSportLab de Tongelreep hebben we ons tot op ongeveer een jaar geleden hoofdzakelijk gericht op de skills, maar met de komst van ons unieke 3D videosysteem in het trainingsbad hebben we nu ook de faciliteiten om onderzoek te doen naar de zwemslag. Uit de video analyse kunnen we het slagpatroon in 3 richtingen bepalen en in beeld brengen. Hoe ziet de ideale zwemslag eruit? Wat is de variatie in een zwemslag binnen personen in verschillende condities? Wil jij één van de eerste onderzoekers zijn die wereldwijd met dit systeem aan de slag gaat en helpen om de techniek van de Nederlandse topzwemmers nóg beter te maken? Neem dan contact met ons op!

TALENTHERKENNING EN ONTWIKKELING

Om op de lange termijn succesvol te zijn in het internationale zwemmen is het voor ons al klein land extra belangrijk om talent tijdig te kunnen herkennen en deze op een zo goed mogelijke manier te kunnen laten ontwikkelen waardoor ze de top kunnen halen. Hiervoor willen we graag weten wat een talent onderscheidt van een minder talentvolle zwemmer. Wil jij tijdens jouw (afstudeer)stage onderzoek doen naar talentbepalende factoren binnen de zwemsport? Of vind jij het interessant om te onderzoeken hoe we deze talenten moeten begeleiden? Neem dan snel contact met ons op!

Belangrijke vaardigheden:

  • Statistiek 
HET METEN VAN PLEZIER TIJDENS DE ZWEMLES

Een student bewegingswetenschappen heeft onlangs voor ons een studie gedaan naar het meten van plezier in de zwemles. Hieruit zijn aanbevelingen gekomen die we direct kunnen toepassen in de praktijk. De student vertaalt de wetenschappelijke aanbevelingen naar een praktische context, bedenkt een proces om te starten met het meten van plezier tijdens de zwemles en verzameld data. De student analyseert het proces en de resultaten, stelt het proces bij en probeert door middel van de resultaten aanbevelingen te doen om het plezier in de zwemles te verhogen. Passende opleidingen zouden onder andere zijn: Biometrie, Bewegingstechnologie en Sportkunde.

  

Neem op contact op door een mail te sturen naar c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

Opdracht: Technologie implementeren in de zwemlessen.

Ben jij een 3e of 4ejaars student(e) elektrotechniek of bewegingstechnologie en wil jij in een
innovatieve zwemomgeving jouw kennis over sensoren en arduino’s verder ontwikkelen en in
de praktijk toepassen? Ben jij geïnteresseerd en gemotiveerd om een uitdaging aan te gaan in
het laten functioneren van technologie in water om kinderen meer te laten bewegen? Dan
zijn wij op zoek naar jou!

Hoe gaaf lijkt je dat? Kinderen die tijdens de zwemles spelletjes spelen met LED slangen en interactieve tegels op de bodem.

Wij zijn op zoek naar stagiaires die vanaf januari 2020 hier op een zelfstandige manier mee
aan de slag kunnen. Herken jij je in bovenstaande? Reageer dan snel en voor je het weet werk
je in meest technologische en wetenschappelijke zwembad van de wereld!

Neem op contact op door een mail te sturen naar c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

Opdracht: Programmeren spelvormen of bouwen app zwemles van de toekomst

Vind jij het leuk om met arduino’s, lampjes en sensoren te knutselen en wil jij jouw kennis en
passie gebruiken om een supergaaf nieuw product voor de zwemles te ontwikkelen? Of ben jij
een echte programmeur en houd je het liever bij het bouwen van een applicatie of het
schrijven van een stuk software om deze zwemlessen leuker te maken? Reageer dan nu!
Wij zijn op zoek naar stagiaires voor deze opdrachten gedurende heel 2022-2023 en staan open
voor verschillende leerjaren/ richtingen en stageperiodes.

Neem op contact op door een mail te sturen naar c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

Opdracht: Financieel plan maken voor het implementeren van technologische innovaties die
gebruikt worden bij onder andere zwemlessen

Het is allemaal wel leuk zo’n product voor de zwemles, maar hoe maken we dit financieel
haalbaar op de langere termijn? Wie gaat dit betalen en hoe we kunnen deze mensen het
beste bereiken? Zijn dit vragen die jij graag zou willen beantwoorden door het uitwerken van
een marketingplan voor het implementeren van onze innovatieve producten voor de zwemles
of onze testomgeving? Maak je interesse kenbaar en voor je het weet zit je met ons aan tafel
voor een kennismakingsgesprek in het grootste zwemstadion van Nederland!

ONLINE PROFILERING INNOSPORTLAB DE TONGELREEP

Bij InnoSportLab de Tongelreep werken we samen met belangrijke partijen zoals de KNZB,  grote badpakken merken en ook start ups in de zwemsport weten steeds beter hun weg naar De Tongelreep te vinden. Wij zijn ervan overtuigd dat de unieke faciliteiten die wij te bieden hebben nog onvoldoende bekend zijn binnen onze potentiele doelgroep van klanten. Onze doelgroep bestaat onder andere uit zwembaden en instructeurs, zwemverenigingen en bonden, zwemmers en producenten van trainingshulpmiddelen. Wil jij onze naamsbekendheid vergroten, onze online vindbaarheid vergroten of onze social media kanalen een boost geven? Solliciteer dan snel!

ZWEMLES VAN DE TOEKOMST

Bijna alle kinderen in Nederland gaan op zwemles, alleen maar heel weinig van deze kinderen kiezen uiteindelijk zwemmen als wedstrijdsport. Best gek toch? Om dit te veranderen ontwikkelen we samen met andere partijen leuke, moderne en interactieve hulpmiddelen voor de zwemles. Maar zitten zwemlesaanbieders hier wel op te wachten? En hebben zij budget om extra te investeren in deze hulpmiddelen? In deze stageopdracht maak je een business plan voor een of meerdere van de producten die we nu aan het ontwikkelen zijn.

Neem op contact op door een mail te sturen naar c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

Na een start en een keerpunt mag je tijdens een zwemwedstrijd gedurende 15 meter onder water zwemmen. Zwemmers gebruiken dan de dolphin kick techniek, ook wel vlinderbeenslag genoemd. Bij InnoSportLab de Tongelreep doen we met ons camerasysteem, sleepsysteem en bellensysteem onderzoek naar de beste techniek voor de vlinderbeenslag bij zowel rugzwemmers als borstcrawlzwemmers. Vind jij biomechanica en stromingsleer interessant en vind je het leuk om metingen en onderzoek met mensen te verrichten? Neem dan snel contact met ons op!

Vaardigheden: stromingsleer en biomechanica

Neem op contact op door een mail te sturen naar c.vanderheijden@fieldlabswimming.com

nl_NLDutch