Antoon Coolenlaan 1, 5644 RX Eindhoven, Nederland
TEL 0031 40 238 11 53

Hoe kunnen kinderen het beste leren zwemmen?

de Tongelreep

Hoe kunnen kinderen het beste leren zwemmen?

InnoSportLab de Tongelreep, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) zijn een samenwerking aangegaan rond een promotieproject gericht op de zwemles. Het doel van het project is inzicht te krijgen in de vraag hoe jonge kinderen het beste kunnen leren zwemmen. Hierbij is niet alleen de vraag aan de orde hoe goed kinderen leren zwemmen, maar ook of zij het zwemmen leuk gaan vinden . Het idee is dat kinderen die met plezier naar zwemles gaan, daarna vaker blijven zwemmen. Leszwemmen hoeft immers niet op gespannen voet te staan met het hebben van plezier. Het onderzoek wordt verricht door Carola Minkels, die afgestudeerd is in de bewegingswetenschappen.

In de eerste fase van haar onderzoekproject brengt Carola de huidige methoden die gebruikt worden tijdens de zwemles zo goed mogelijk in kaart. Hiervoor observeert ze zwemlessen bij verschillende zwembaden/zwemverenigingen/zwemscholen door heel Nederland. Het onderzoek is gebaseerd op de zogenoemde zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci (2000). In deze theorie wordt onderscheid gemaakt tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Bij intrinsieke motivatie wordt een activiteit uitgevoerd vanuit eigen drijfveren, zoals interesse en plezier. Extrinsieke motivatie komt van buitenaf. Bijvoorbeeld door beloningen of verwachtingen van anderen. Het idee is dat als kinderen intrinsieke motivatie voor de zwemles ontwikkelen, ze meer plezier ervaren tijdens de zwemles en ook na de zwemles blijven zwemmen.

In de tweede fase van het project wordt een interventiestudie uitgevoerd waarin reguliere zwemlesmethoden worden vergeleken met een nieuwe methode waarbij geprobeerd wordt de intrinsieke motivatie van kinderen voor de zwemles te verhogen. Deze nieuwe methode is erop gericht het gevoel van autonomie, competentie en verbondenheid van de kinderen tijdens de zwemles te vergroten. De vraag is of dat leidt tot een betere leerprestatie en meer plezier in het zwemmen dan de reguliere lesmethoden.

In de laatste fase van het promotieonderzoek wordt de effectiviteit van een aantal leermethoden bij het aanleren van de zwembeweging vergeleken. Denk hierbij aan interventiestudies gericht op interne versus externe focus van aandacht, impliciet versus expliciet leren en oefenen met weinig of veel variatie tijdens het oefenen. Het doel van dit deel van het project is uit te zoeken welke methoden het beste kunnen worden ingezet in de zwemles van beginnende zwemmers.

Middels het promotieproject hoopt InnoSportLab de Tongelreep de huidige zwemlesmethode te optimaliseren en kinderen te enthousiasmeren een leven lang te blijven zwemmen.

——————————————————

Foto door: Epp Loviisa Pärtel

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl_NLDutch